Zasady bezpieczeństwa
1. Nigdy nie zdejmuj maski w czasie gry oraz na terenie w którym rozgrywana jest gra.
2. Poza polem gry oraz po zakończeniu gry wkładaj do lufy zatyczkę.
3. Przed wejściem na pole należy skontrolować prędkość wylotową kulki na chronometrze. Dopuszczalna bezpieczna prędkość to nie więcej niż 300 stóp na sekundę (~90 m/s).
4. Nie celuj (a tym bardziej nie strzelaj) w osoby nie uczestniczące w grze oraz zwierzęta.
5. Należy stosować się do zaleceń producenta sprzętu (nie przeładowywać butli, nie strzelać z mniej niż 1m w maskę )
6. Zabezpiecz teren gry aby ograniczyć dostęp osobom postronnym.
A oto kilka najczęściej zadawanych pytań przez początkujących paintballowców na świecie. Przysyłajcie wszelkie pytania e-mailem.
1. Czy to jest bezpieczne?
2. Czy boli jak się dostanie?
3. Jak dużo to kosztuje?
4. Co muszę zabrać ze sobą na grę?
5. Jak grać bezpiecznie?
6. Jakie warunki fizyczne gracza są wymagane w grze?
7. Czy łatwo zmyć farbę?
8. Ile kulek potrzeba na grę?
9. Skąd brać gaz?
10. W jakich warunkach pogodowych można grać?
11. Czy są prawne ograniczenia posiadania broni paintballowej?
1. Czy to jest bezpieczne?
Statystyki ubezpieczeń pokazują, że paintball jest bezpieczniejszy niż golf, jogging, tenis pływanie, i wiele innych sportów. W przeciwieństwie do innych rodzajów broni pneumatycznej markery painballowe miotają lekkimi kulkami (kilka gram każda) składającymi się z cienkiej warstwy tworzywa sztucznego (rozpuszczalnego i w pełni ekologicznego) wypełnionymi żelatynowym barwnikiem. Choćby nie wiem jak rozkręcić giwerę ( a nie da się za dużo ) to uderzenie takiej kulki w ciało nie może spowodować większych strat niż siniak lub zadrapanie.
Paintball to sport i jak w każdym sporcie (piłka nożna, koszykówka itd.) nie przestrzeganie pewnych podstawowych zasad bezpieczeństwa może narazić nas na kontuzję.
Do typowych paintballowych kontuzji można zaliczyć siniaki i zadrapania. Siniaki wynikają głównie ze strzelania ze zbyt rozkręconej giwery (ponad 300 stóp na sekundę) lub ze strzelania z bliskiej odległości lub trafień w miejsca odsłonięte (ręce, szyja, głowa). Zadrapania wynikają wyłącznie z niedogodności terenu, czyli z przedzierania się przez krzaki czołgania po korzeniach, itp. Ponad to w czasie gry oprócz skradania się i podchodzenia, bardzo dużo biega się ( do przodu lub w odwrocie ) i stąd mogą wystąpić kontuzje stawów skokowych lub kolanowych typowe dla innych dyscyplin.
Aby uniknąć siniaków należy każdorazowo po nabiciu butli sprawdzić prędkość kulki na chrono, starać się nie przytykać lufy do głowy i pleców przeciwnika oraz zakrywać miejsca szczególnie narażone (rękawiczki, apaszka lub szalik, czapka). Zadrapań można uniknąć biegnąc przez otwartą przestrzeń prosto na lufy przeciwników ( ale czy warto?).
2. Czy boli jak się dostanie?
Wybierając się pierwszy raz na grę, tak jak każdy zadawałem sobie to pytanie. Dziś mogę powiedzieć, że jest to najmniej istotny aspekt tej zabawy.
Plastikowa osłonka kulki pęka wraz z uderzeniem i generalnie powoduje tylko lekki ból (często nie wyczuwalny w ferworze walki). Bardziej bolesne jest uderzenie kulki w odsłoniętą skórę. Niektórzy (w tym najczęściej sędziowie na zawodach) stosują plastikowe pancerze na korpus oraz ochraniacze na szyję. Dość powszechne jest używanie rękawiczek, czapek i apaszek na szyję. Dodatkowo stosowane są także często ochraniacze na kolana, gdyż często się przyklękuje za przeszkodami, lecz nie ma to związku z bezpieczeństwem, a raczej z wygodą.
3. Jak dużo to kosztuje?
To zależy czy masz własny sprzęt, czy wynajmujesz. Wynajem sprzętu na polu komercyjnym waha się pomiędzy 25 - 50 zł na kilka godzin (w tym broń, maska oraz zazwyczaj ubranie i 100 kulek), a koszt dodatkowych kulek średnio od 0,25 do 0,50 zł/szt. Gaz potrzebny do ładowania butli jest przeważnie wliczony w koszt najmu giwery.
Zakup sprzętu to poważniejszy wydatek. Nowy sprzęt kosztuje w kraju od mniej więcej 150 zł wzwyż. Słowo "wzwyż" oznacza, że może to być nawet ponad 5000 zł, lecz przeważnie jest to koszt 1000 - 2500 za porządny półautomat. Dodatkowo niezbędny jest zakup specjalnej do paintballa maski - ceny od 200 zł za nową i butli na gaz - ceny od ~150 zł (CO2). Polecam zagraniczne czasopisma paintballowe, strony dyskusyjne i rozmowy z właścicielami poszczególnych sprzętów dla rozeznania się w cenach i opiniach.
Jak się szybko przekonacie zakup markera to nie wszystko. Szybko zapragniecie ulepszyć swój sprzęt o szereg gadżetów, dodatków i usprawnień.
4. Co muszę zabrać ze sobą na grę?
Gra w Paintball to wyprawa przeważnie całodniowa. Potrzebna jest więc jakaś przekąska (większość pól komercyjnych nie zapewnia wyżywienia, a tym bardziej w lesie nie dostaniemy nic na ząb). Druga ważna rzecz (a nawet ważniejsza) to picie. Weźcie z sobą dużo wody do picia i czyszczenia zabrudzonego sprzętu, ewentualnie (!) jakieś piwko, czy coś....
Weź stare, wytarte, ciemne ubranie i buty. Na polu kolorystyka nie ma znaczenia, lecz w lesie raczej stosuje się odzież maskującą - kamuflaże wojskowe (woodland, tiger, itp.), myśliwskie.
5. Jak grać bezpiecznie?
O zasadach bezpieczeństwa pisałem w innym miejscu. Generalnie należy przestrzegać przepisów i poleceń organizatorów imprez. Należy także odnieść się do zdrowego rozsądku i wyobraźni. A oto kilka rzeczy, których nie powinno się robić:
* nie zaglądaj do lufy, ani nie pokazuj jej swoim kolegom.
* nie strzelaj do zwierząt dzikich ani oswojonych
* nie strzelaj nigdzie indziej poza wyznaczonym do tego miejscem
* upewnij się, że maska dobrze się trzyma i nie spadnie ci podczas biegu
* pamiętaj o ograniczeniu prędkości wylotowej kulki (poniżej 300 stóp na sekundę)
* zakładaj, że twoja giwera jest załadowana, nawet jeśli wiesz, że tak nie jest
* poza polem noś zatyczkę
* zapoznaj się z przepisami; co więcej - przestrzegaj ich
* nie zdejmuj maski na polu
* pożyczając broń sprawdź czy jest naładowana
6. Jakie warunki fizyczne gracza są wymagane w grze?
W zasadzie nie ma tu żadnych konkretnych wymagań. W czasie gry dużo się chodzi, biega, skrada, czasami czołga, kuca, klęczy dlatego dobrze mieć choć trochę kondycji i ogólnej sprawności fizycznej. Najważniejszymi cechami dobrego paintballisty są: doświadczenie, refleks i zimna krew.
7. Czy łatwo zmyć farbę?
Farba wewnątrz kulki to barwnik spożywczy. W czasie gry wystarczy zetrzeć szmatką lub trawą, po grze wystarczy spłukać wodą aby nie pozostawić śladu.
8. Ile kulek potrzeba na grę?
To zależy jaki rodzaj markera posiadasz i jak "ciężki" masz palec. Rapidy i Splatmastery (stock class) średnio zużywają od 20 do 100 sztuk. Pompki od 100 do 200 sztuk na grę w lesie, 200 do 400 na speedballu. Półautomaty średnio od 300 do 600 w lesie, 500 do 1000 na speedballu. Automaty potrafią wystrzelić kilkanaście kulek na sekundę więc jak cię złapie skurcz w palec wskazujący to w kilkanaście sekund masz po spłuczce. Jest sporo amatorów lania nieprzerwanym strumieniem farby i tak zdarza się, że można w ciągu dziesięciominutowej rozgrywki speedballowej wywalić 800 - 1000 kulek, choć zdarza się bardzo rzadko.
9. Skąd brać gaz?
Zarówno pola komercyjne jak i kluby zaopatrują w gaz. W Polsce najczęściej stosowanym gazem jest CO2 i sprężone powietrze (HP). Jeżeli chciałbyś sam zaopatrywać się w gaz to należy udać się do najbliższego przedsiębiorstwa zaopatrującego w GAZY TECHNICZNE. Do ładowania małych butli potrzebne są jednak specjalne porty z określoną średnicą gwintu. Używane są także systemy azotowe i HP.
10. W jakich warunkach pogodowych można grać?
Praktycznie w każdych. W przypadku deszczu należy tylko zabezpieczyć kulki i lufę przed zamoknięciem tak aby nie "świrowały" (skręcały w dowolnym kierunku) i nie pękały w lufie.
W przypadku mocnego słońca nie wolno zbyt mocno ładować butli bo się nagrzewa i "pójdą" zawory bezpieczeństwa.
Najważniejsza jest jednak temperatura. W przypadku dwutlenku węgla powinna wynosić więcej niż 5 C aby gaz dobrze się rozprężał a markery "nie sypały śniegiem" (wystrzeliwały zmrożony gaz) i nie "mroziły się". Jeśli chodzi o sprężone powietrze to można grać nawet w temperaturach ujemnych. W przypadku gier zimowych stosowane są specjalne kulki.
11. Czy są prawne ograniczenia posiadania broni paintballowej?
Obecnie już nie ma.